reede, 26. jaanuar 2024

Jaapan 9 päev- Nara

Jaapanis oli omal ajas selline komme, et kui valitseja vahetus, siis muutus ka pealinn. Vana pealinn jäeti maha ja kogu kaaskonnaga koliti uude. Meie külastasime sellel reisil ühtekokku vist nelja pealinna. Esimene pealinn  Jaapani ajaloos oli Nara. See asub Kyotost lühikese rongisõidu kaugusel ja just sinna me täna teele asusimegi.

Naral on üks vahva lisaboonus lisaks sellele, et tegu on väga vana ajaloolise pealinnaga aastast 710. Selleks on hirved.

Rong, mis meid Narasse viis. Kes oskab hirvedega kohtumist oodata (mina), saab aru, miks selline vaguni sisekujundus. Kes ei oska (Tiit ja Anna), need ei saa mõhkugi aru :)

Kogu Nara linn on täis (pool)metsikuid hirvi. Väidetavalt oli tegu jumala kehastustega, aga päris kindel ei saanud selles küll olla.
 Küllap nad on ära õppinud, et inimesed neid toidavad, aga ega nad ikka päris koduloomad ka ei olnud. Igal juhul olid hoiatussildid, et nad võivad hammustada, sarvedega või jalgadega lüüa ja inimesi pikali joosta. Meiega midagi taolist ei juhtunud. Kõik hirved olid väga viisakad. Mitmel pool müüdi spetsiaalseid hirvede küpsiseid, mida neile siis toiduks võis anda. Komme oli selline, et sa kui sa hirvele kummardasid, siis hirv kummardas vastu. Toimis küll ja linn oli täis koogutavaid inimesi ja hirvi.

Anna hirvega viisakusi vahetamas

Nagu pildilt näha on, jätkub loomi kõigile söötjatele ja jääb veel ülegi. Neid oli kogu linna peale ma arvan, et tuhanded.

Minu selja taga on natuke näha seda tahvlit, mis liiga agressiivsete loomade eest hoiatab.

Aga meie muidugi ei piirdunud ainult hirvedega, vaid käisime ikka pühamutes ka.
Nara on Jaapani esimene pealinn ja siin on kolm UNESCO maailmapärandi paika. Kõike ei jõua nii ehk naa.  Mida meie siis põhjalikumalt vaatasime:
 Naras asuba Kasuga Taisha shinto pühamu, mis on kuulus raja tõttu, mis selleni viib. Nimelt on rada ääristatud kolme tuhande kivist laternaga. Kõik need pühamutesse viivad rajad on pisut müstilised suurte puude all.

Järgmine , seekord budistlik tempel, oli Todai- ji. See oli üks Nara kuulsamaid ehitisi, lisaks taaskord UNESCO maailmapärandi nimekirjas ning maailma suurim puitehitis.  Väljast ei saa selle ehitise mõõtmetest hästi arugi. Hoones sees on aga hiiglaslik istuva buda kuju. Kuju on 15 meetrit kõrge ja nii suur, et tema peopesale mahub mitu munka korraga.  Praegune tempel on ümber hiigelbuda juba kolmas ehitis, kusjuures iga korraga on hooned väiksemaks jäänud.

Hiigelbuda

Lisaks suurele budale oli hoones ühes tugisambas auk. Kõik, kes endid sellest august läbi suudavad pressida, saavad järgmises elus valgustatuks. Meie keegi valgustust kardetavasti ei koge. Tiit oleks kindlalt kinni jäänud sinna. Anna oleks ehk läbi litsunud ennast, aga ta ei armasta kitsaid ruume ja mina ei tahtnud ka seda häbielamust kogeda, kuidas ma seal templipõrandal rooman. Paljud lapsed said august läbi ja mõned kiitsakad täiskasvanud samuti.

Jaapanis on väga levinud panna pühakujudele ette põlled ja pähe mütsid. Ma ei tea, kas mütsid on ainult talveks. Tundub, et põlled on ees kogu aeg. Ma isegi mõtlesin, et põllekeste õmblemine neile oleks päris hea äriidee. Need ju pleekuvad ja vajavad aeg-ajalt vahetamist. Aga tõesti oleks olnud nendest huvitav kuulda et milleks ja kuidas. See on nüüd ilma giidita reisimise miinuspool, et pole kelleltki küsida selliseid asju

Üks ilus tiik

Jalutasime nii palju kui suutsime ja vaatasime nii palju, kui jaksasime. Lõpuks sõime kõhud täis ja sõitsime Kyotosse tudule. Oli üks igati vahva päev.